UCLA DEPARTMENT OF SPANISH AND PORTUGUESE
WINTER 2025
PORT 290
WRITERS DON’T GO TO HEAVEN
PRACTICES OF ACADEMIC AND CREATIVE WRITING
M 3:00-5:50PM
ROLFE HALL 4330
Professor: Patrícia Lino
[email protected]
Zoom ID: 965 449 2228
Office Hours: M by appointment
Language: English, Portuguese, or Spanish (may vary according student preference).
The syllabus is my intelectual property. Therefore, any reproduction or unauthorized circulation is forbidden.
WINTER 2025
PORT 290
WRITERS DON’T GO TO HEAVEN
PRACTICES OF ACADEMIC AND CREATIVE WRITING
M 3:00-5:50PM
ROLFE HALL 4330
Professor: Patrícia Lino
[email protected]
Zoom ID: 965 449 2228
Office Hours: M by appointment
Language: English, Portuguese, or Spanish (may vary according student preference).
The syllabus is my intelectual property. Therefore, any reproduction or unauthorized circulation is forbidden.
This seminar focuses on academic writing, creative writing, and uncreative writing. It is based on the discussion of concepts such as essay, poem, and appropriation as well as on exercises enabling students to practice, test, and experience the particularities of each one of these genres of communication. Students are also invited to present their academic and creative works and learn more about various forms of academic presentation (conference, class, book, and job talk). In addition to all these activities, this seminar also features lectures by invited speakers who offer examples of types of presentations and techniques common both in academia and the literary universe.
This seminar focuses on academic writing, creative writing, and uncreative writing. It is based on the discussion of concepts such as essay, poem, and appropriation as well as on exercises enabling students to practice, test, and experience the particularities of each one of these genres of communication. Students are also invited to present their academic and creative works and learn more about various forms of academic presentation (conference, class, book, and job talk). In addition to all these activities, this seminar also features lectures by invited speakers who offer examples of types of presentations and techniques common both in academia and the literary universe.
There must be something in books, something we can't imagine, to make a woman stay in a burning house; there must be something there.
You don't stay for nothing.
François Truffaut, Fahrenheit 451, 1966.
[Ray Bradbury, Fahrenheit 451, 1953.]
AULA 1 :: JANUARY 6 [ESCRITA ACADÉMICA]
1. APRESENTAÇÕES
2. APRESENTAÇÃO DO PROGRAMA + EXPLICAÇÃO DO PROJETO FINAL
PROJETO 1: APRESENTAR A VERSÃO ORAL E ENTREGAR A VERSÃO ESCRITA DE UM ARTIGO OU ENSAIO ACADÉMICO COM O OBJETIVO DE, MAIS TARDE, APRESENTÁ-LO PUBLICAMENTE E PUBLICÁ-LO NUMA REVISTA OU VOLUME DA ÁREA.
PROJETO 2: APRESENTAÇÃO E ENTREGA DE UMA SÉRIE DE INFRALEITURAS SOBRE UM TEMA ASSOCIADO À VOSSA PESQUISA COM O OBJETIVO DE, MAIS TARDE, APRESENTÁ-LO PUBLICAMENTE E PUBLICÁ-LO NUMA REVISTA OU VOLUME DA ÁREA.
PROJETO 3: APRESENTAÇÃO E ENTREGA DE UMA SÉRIE DE TEXTOS CRIATIVOS SOBRE UM TEMA ASSOCIADO À VOSSA PESQUISA COM O OBJETIVO DE, MAIS TARDE, APRESENTÁ-LO PUBLICAMENTE E PUBLICÁ-LO NUMA REVISTA OU VOLUME DA ÁREA.
3. ESCRITA, ORIGINALIDADE, ENSAIO
3.1. O que é um texto académico? 3.2. Porquê escrever um texto académico? 3.3. Tipos de texto académico; 3.4. Academia e criatividade; 3.5. Tipos de apresentação académica.
4. EXERCÍCIO DE ESCRITA
4.1. Receita para ensaio ou, How To Fail Successfully
TEXTOS RECOMENDADOS
Ana Pizarro (org.), América Latina, Palavra, Literatura e Cultura, 1993.
Enrique J. Rodó, Ariel, 1996.
David Hume, "Of Essay Writing",1742 [PDF, 13].
G. Bachelard, A Água e os Sonhos: Ensaio sobre a Imaginação da Matéria, 1998 [PDF].
G. Lukács, Die seele und die formen, 1911.
John Skirius (org.), El Ensayo Hispanoamericano del Siglo XX, 2004.
Max Bense, "O ensaio e sua prosa", 1947 [PDF].
Medardo Vitier, Del Ensayo Americano, 1945.
Michel Montaigne, Essais, 1580.
Orlando Lopes Albertino, O Ensaio como Tese, A Tese como Tese, A Tese como Ensaio, 2011 [PDF].
Octavio Paz, El Laberinto de la Soledad, 1992.
Paulo Roberto Pires, Doze Ensaios sobre o Ensaio, 1969.
Silviano Santiago, Uma Literatura nos Trópicos, 1978.
T. W. Adorno, "O ensaio como forma", 1986 [PDF].
Walter Benjamin, Magia e Técnica, Arte e Política: Ensaio sobre Literatura e História da Cultura, 1987 [PDF].
TRABALHO DE CASA
1. Escolher um livro relacionado com a vossa pesquisa, escrever uma resenha sobre o referido livro, e enviá-la para [email protected] até ao dia 10 de janeiro (sexta-feira).
2. Atualizar o CV e entregá-lo, por email [[email protected]], até às 12:00PM do dia 10 de janeiro (sexta-feira). As(os) estudantes deverão encontrar-se comigo no meu escritório no dia 13, entre as 10:00AM-11:30AM e as 2:00PM-3:00PM, para discutir o CV.
(ESQ.) EDGARDO ANTONIO VIGO. PALANGANÓMETRO MECEDOR PARA CRÍTICOS DE ARTE. 1965.
(DIR.) JULIO PLAZA. SEM TÍTULO. ANOS 80.
(DIR.) JULIO PLAZA. SEM TÍTULO. ANOS 80.
AULA 2 :: JANUARY 13 [ESCRITA ACADÉMICA]
3:00PM-4:00PM: 1. DISCUSSÃO SOBRE AS RESENHAS ESCRITAS PEL_S ESTUDANTES
RESENHAS
ISAQUE
KARINA
JUAN MANUEL
CAMILA
CARLINA
NICKOLAS
FERNANDA
XANA
BIANCA
ANDREW
ADRIANA
ANA
4:00PM-4:40PM: 2. DOIS EXEMPLOS DE CONFERENCE PRESENTATION
Fernanda: "'La ceguera como posibilidad': Discapacidad, agencia y autobiografía en El cuerpo en que nací (2011), de Guadalupe Nettel".
Nickolas: "La emancipada, el primer romance nacional ecuatoriano del siglo XIX".
4:40PM-5:50PM: 3. DISCUSSÃO
TRABALHO DE CASA
1. Selecionar um artigo académico ou ensaio inédito da vossa autoria e enviá-lo para [email protected] até dia 20 de janeiro (segunda-feira). Tod_s _s estudantes deverão ler os restantes artigos ou ensaios das outras colegas, que serão disponibilizados no nosso website a partir do mesmo dia (20.01.25), com o objetivo de comentá-los na aula seguinte.
KENNETH GOLDSMITH. JOHN BALDESSARI REDO. 2013.
AULA 3 :: JANUARY 20 (HOLIDAY)
ARTIGOS ACADÉMICOS ENVIADOS PEL_S ESTUDANTES
ANDREW
ADRIANA
XANA
ISAQUE
CAMILA
NICKOLAS
KARINA
ANA
BIANCA
FERNANDA
CARLINA
JUAN MANUEL
AULA 4 :: JANUARY 27 [ESCRITA ACADÉMICA]
3:00PM-4:00PM: 1. DISCUSSÃO DOS ARTIGOS ESCRIT_S PEL_S ESTUDANTES
4:00PM-4:30PM: 2. THE JOB MARKET
2.1. Documentos; 1.2. Processo: entrevistas e campus visit; 1.3. Job talk; 1.4. Aula.
4:30PM-5:50PM: 3. EXEMPLO DE JOB TALK
3.1. Ícaro Carvalho: "Echoes of Naturalism in 21st century Brazilian Literature".
TRABALHO DE CASA
1. Ler a introdução de IMPERATIVA ENSAÍSTICA DIABÓLICA sobre a INFRALEITURA [PDF].
2. Responder, com um comentário (máximo: 2 páginas), às ideias apresentações durante a mesma introdução — como se pudessem conversar comigo, fazer-me perguntas, provocações ou acrescentar àquilo que a infraleitura é ou pode ser.
3:00PM-4:00PM: 1. DISCUSSÃO DOS ARTIGOS ESCRIT_S PEL_S ESTUDANTES
4:00PM-4:30PM: 2. THE JOB MARKET
2.1. Documentos; 1.2. Processo: entrevistas e campus visit; 1.3. Job talk; 1.4. Aula.
4:30PM-5:50PM: 3. EXEMPLO DE JOB TALK
3.1. Ícaro Carvalho: "Echoes of Naturalism in 21st century Brazilian Literature".
TRABALHO DE CASA
1. Ler a introdução de IMPERATIVA ENSAÍSTICA DIABÓLICA sobre a INFRALEITURA [PDF].
2. Responder, com um comentário (máximo: 2 páginas), às ideias apresentações durante a mesma introdução — como se pudessem conversar comigo, fazer-me perguntas, provocações ou acrescentar àquilo que a infraleitura é ou pode ser.
MARJORIE PERLOFF LECTURING IN 1965.
AULA 5 :: FEBRUARY 3 [INFRALEITURA]
PARTE 1: A INFRALEITURA
1.1. O que é a infraleitura; 1.2. Corporalidade, decolonização, performance académica; 1.3. O corpo da ensaísta em expansão; 1.4. Alguns exemplos práticos de infraleitura.
PARTE 2: EXERCÍCIO PRÁTICO DE INFRALEITURA
[a partir de poemas de Ana Hatherly, Alexandre O'Neill, Mary Ellen Solt, Philadelpho Menezes, Eugen Gomringer, Salette Tavares, Max Bense ou Norman H. Pritchard]
TRABALHO DE CASA
1. Terminar o exercício prático de infraleitura.
PARTE 1: A INFRALEITURA
1.1. O que é a infraleitura; 1.2. Corporalidade, decolonização, performance académica; 1.3. O corpo da ensaísta em expansão; 1.4. Alguns exemplos práticos de infraleitura.
PARTE 2: EXERCÍCIO PRÁTICO DE INFRALEITURA
[a partir de poemas de Ana Hatherly, Alexandre O'Neill, Mary Ellen Solt, Philadelpho Menezes, Eugen Gomringer, Salette Tavares, Max Bense ou Norman H. Pritchard]
TRABALHO DE CASA
1. Terminar o exercício prático de infraleitura.
(ESQ.) IMPERATIVA ENSAÍSTICA DIABÓLICA. INFRALEITURAS DA POESIA EXPANDIDA. CAPA. 2024.
(DIR.) IMPERATIVA ENSAÍSTICA DIABÓLICA. INFRALEITURAS DA POESIA EXPANDIDA. PÁGINA. 2024.
AULA 6 :: FEBRUARY 10 [INFRALEITURA]
1. APRESENTAÇÃO DOS EXERCÍCIOS DE INFRALEITURA FEITOS PEL_S ESTUDANTES
2. EXERCÍCIO PRÁTICA DE INFRALEITURA
[a partir de poemas de código convencional de Manuel António Pina, Adam Zagajewski, Adília Lopes, Nikki Giovanni, Wendy Cope, William Carlos Williams ou Anne Carson]
TRABALHO DE CASA
1. Ler o seguinte conjunto de textos, selecionar um deles, e continuá-lo criativamente [PDF].
1. APRESENTAÇÃO DOS EXERCÍCIOS DE INFRALEITURA FEITOS PEL_S ESTUDANTES
2. EXERCÍCIO PRÁTICA DE INFRALEITURA
[a partir de poemas de código convencional de Manuel António Pina, Adam Zagajewski, Adília Lopes, Nikki Giovanni, Wendy Cope, William Carlos Williams ou Anne Carson]
TRABALHO DE CASA
1. Ler o seguinte conjunto de textos, selecionar um deles, e continuá-lo criativamente [PDF].
(ESQ.) MARY ELLEN SOLT. FORSYTHIA. 1966.
(DIR.) NORMAN H. PRITCHARD. HOOM. 1970.
(DIR.) NORMAN H. PRITCHARD. HOOM. 1970.
AULA 7 :: FEBRUARY 17 (HOLIDAY)
AULA 8 :: FEBRUARY 24 [ESCRITA CRIATIVA]
1. ESCRITA CRIATIVA E LITERARIEDADE
1.1. O que é um texto criativo?; 1.2. Literário e literariedade; 1.3. Para que serve um texto literário.
2. PRIMEIRO EXERCÍCIO DE ESCRITA CRIATIVA: O ESPAÇO
3. SEGUNDO EXERCÍCIO DE ESCRITA CRIATIVA: O MAPA
TEXTOS RECOMENDADOS
Affonso Romano de Sant'anna. Paródia, Paráfrase & Cia, 1988.
Ariella Azoulay, Potential History: Unlearning Imperialism, 2019.
Aristóteles, Ética a Nicómano (II.5, 1105b19-21).
Aristóteles, Metafísica (v. 21, 1022b15-22).
Aristóteles, Retórica (II.1, 1378a20-21).
Gérard Genette, Palimpsests: Literature in the Second Degree, 1982.
Linda Hutcheon, Uma Teoria da Paródia, 1985.
Marjorie Perloff, "Take Five: Why the Slightest Loss of Attention still Leads to Death", Poetry Foundation, 2013.
Northrop Frye, Anatomy of Criticism, 1957.
T. S. Eliot, "Tradition and Individual Talent", The Egoist, 1919 [PDF].
TRABALHO DE CASA
1. Selecionar entre 3 a 4 textos de um(a) qualquer autor(a) em qualquer língua, literários ou não, e trazê-los para o seminário seguinte.
2. Trazer, também, entre 2 a 3 textos literários da vossa autoria.
1. ESCRITA CRIATIVA E LITERARIEDADE
1.1. O que é um texto criativo?; 1.2. Literário e literariedade; 1.3. Para que serve um texto literário.
2. PRIMEIRO EXERCÍCIO DE ESCRITA CRIATIVA: O ESPAÇO
3. SEGUNDO EXERCÍCIO DE ESCRITA CRIATIVA: O MAPA
TEXTOS RECOMENDADOS
Affonso Romano de Sant'anna. Paródia, Paráfrase & Cia, 1988.
Ariella Azoulay, Potential History: Unlearning Imperialism, 2019.
Aristóteles, Ética a Nicómano (II.5, 1105b19-21).
Aristóteles, Metafísica (v. 21, 1022b15-22).
Aristóteles, Retórica (II.1, 1378a20-21).
Gérard Genette, Palimpsests: Literature in the Second Degree, 1982.
Linda Hutcheon, Uma Teoria da Paródia, 1985.
Marjorie Perloff, "Take Five: Why the Slightest Loss of Attention still Leads to Death", Poetry Foundation, 2013.
Northrop Frye, Anatomy of Criticism, 1957.
T. S. Eliot, "Tradition and Individual Talent", The Egoist, 1919 [PDF].
TRABALHO DE CASA
1. Selecionar entre 3 a 4 textos de um(a) qualquer autor(a) em qualquer língua, literários ou não, e trazê-los para o seminário seguinte.
2. Trazer, também, entre 2 a 3 textos literários da vossa autoria.
(ESQ.) JIM JARMUSCH. PATERSON. 2016.
(DIR.) BANSKY. PICASSO QUOTE. 2009.
(DIR.) BANSKY. PICASSO QUOTE. 2009.
AULA 9 :: MARCH 3 [ESCRITA CRIATIVA]
1. O GÉNIO NÃO-ORIGINAL
3.1. A não-originalidade; 3.2. Não-originalidade e os direitos das comunidades marginalizadas; 3.3. A história da paródia; 3.4. Não-originalidade e paródia.
2. TERCEIRO EXERCÍCIO DE ESCRITA CRIATIVA: GÉNERO, RAÇA, QUEERING E PARÓDIA
3. QUARTO EXERCÍCIO DE ESCRITA CRIATIVA: EM EXPANSÃO
TEXTOS RECOMENDADOS
Affonso Romano de Sant'anna. Paródia, Paráfrase & Cia, 1988.
Ariella Azoulay, Potential History: Unlearning Imperialism, 2019.
Aristóteles, Ética a Nicómano (II.5, 1105b19-21).
Aristóteles, Metafísica (v. 21, 1022b15-22).
Aristóteles, Retórica (II.1, 1378a20-21).
Gérard Genette, Palimpsests: Literature in the Second Degree, 1982.
Linda Hutcheon, Uma Teoria da Paródia, 1985.
Marjorie Perloff, Unoriginal Genius: Poetry by Other Means in the New Century, 2010.
Marjorie Perloff, "Take Five: Why the Slightest Loss of Attention still Leads to Death", Poetry Foundation, 2013.
Northrop Frye, Anatomy of Criticism, 1957.
T. S. Eliot, "Tradition and Individual Talent", The Egoist, 1919 [PDF].
1. O GÉNIO NÃO-ORIGINAL
3.1. A não-originalidade; 3.2. Não-originalidade e os direitos das comunidades marginalizadas; 3.3. A história da paródia; 3.4. Não-originalidade e paródia.
2. TERCEIRO EXERCÍCIO DE ESCRITA CRIATIVA: GÉNERO, RAÇA, QUEERING E PARÓDIA
3. QUARTO EXERCÍCIO DE ESCRITA CRIATIVA: EM EXPANSÃO
TEXTOS RECOMENDADOS
Affonso Romano de Sant'anna. Paródia, Paráfrase & Cia, 1988.
Ariella Azoulay, Potential History: Unlearning Imperialism, 2019.
Aristóteles, Ética a Nicómano (II.5, 1105b19-21).
Aristóteles, Metafísica (v. 21, 1022b15-22).
Aristóteles, Retórica (II.1, 1378a20-21).
Gérard Genette, Palimpsests: Literature in the Second Degree, 1982.
Linda Hutcheon, Uma Teoria da Paródia, 1985.
Marjorie Perloff, Unoriginal Genius: Poetry by Other Means in the New Century, 2010.
Marjorie Perloff, "Take Five: Why the Slightest Loss of Attention still Leads to Death", Poetry Foundation, 2013.
Northrop Frye, Anatomy of Criticism, 1957.
T. S. Eliot, "Tradition and Individual Talent", The Egoist, 1919 [PDF].
CHANG-DONG LEE. POETRY. 2010.
AULA 10 :: MARCH 10 [ESCRITA CRIATIVA]
1. APRESENTAÇÃO DOS PROJETOS FINAIS
PROJETO 1: APRESENTAR A VERSÃO ORAL E ENTREGAR A VERSÃO ESCRITA DE UM ARTIGO OU ENSAIO ACADÉMICO COM O OBJETIVO DE, MAIS TARDE, APRESENTÁ-LO PUBLICAMENTE E PUBLICÁ-LO.
PROJETO 2: APRESENTAÇÃO E ENTREGA DE UMA SÉRIE DE INFRALEITURAS SOBRE UM TEMA ASSOCIADO À VOSSA PESQUISA.
PROJETO 3: APRESENTAÇÃO E ENTREGA DE UMA SÉRIE DE TEXTOS CRIATIVOS SOBRE UM TEMA ASSOCIADO À VOSSA PESQUISA.
|
|
(ESQ.) CLÁUDIO ASSIS. A FEBRE DO RATO. 2011.
(DIR.) ALEJANDRO JODOROWSKY. POESÍA SIN FIN. 2016.
Course materials
All course materials will be available online.
Grading and Assignments
20% Participation
30% Response papers and activities
50% Final paper
100% Total
Grading Scale
A (93-100); A- (90-92); B+ (88-89); B (83-87); B- (80-82); C+ (78-80); C (73-77); C- (70- 72); D+ (68-70); D (63-67); F (63 and below)
Response papers, Presentation, and Final paper
All activities (response papers + presentations + final paper) can be written or presented in English, Portuguese, or Spanish.
Final Paper
The final paper should be 10-15 pages long, Times New Roman, 12’ font, 1-inch margins, double-spaced and it should be emailed to me [[email protected]] in WORD format by March 20 of 2025.
Attendance and participation
The course will be conducted as a student-centered seminar, in which students are expected to attend class sessions prepared to contribute to discussions. This means students are expected to complete weekly reading assignments on time. In-class participation, although somewhat subjective, is based upon your response to questions, your willingness to fully engage yourself in the task at hand, and your shown interest towards the subject matter. Above all, the key to be able to participate successfully is preparation. Students are expected to come to class with ideas and questions about the readings and films. Class participation will count significantly towards the final grade. Since we meet only once a week, after 2 unexcused absences, the participation grade will be deduced (1 point) each time the student misses class. Moreover, students are accountable for all work missed because of an absence.
Oral presentations
Individual oral presentations (10-20 minutes) will be brief and creative reinterpretations of primary and/or secondary sources, and will be scheduled in advance.
Course materials
All course materials will be available online.
Grading and Assignments
20% Participation
30% Response papers and activities
50% Final paper
100% Total
Grading Scale
A (93-100); A- (90-92); B+ (88-89); B (83-87); B- (80-82); C+ (78-80); C (73-77); C- (70- 72); D+ (68-70); D (63-67); F (63 and below)
Response papers, Presentation, and Final paper
All activities (response papers + presentations + final paper) can be written or presented in English, Portuguese, or Spanish.
Final Paper
The final paper should be 10-15 pages long, Times New Roman, 12’ font, 1-inch margins, double-spaced and it should be emailed to me [[email protected]] in WORD format by March 20 of 2025.
Attendance and participation
The course will be conducted as a student-centered seminar, in which students are expected to attend class sessions prepared to contribute to discussions. This means students are expected to complete weekly reading assignments on time. In-class participation, although somewhat subjective, is based upon your response to questions, your willingness to fully engage yourself in the task at hand, and your shown interest towards the subject matter. Above all, the key to be able to participate successfully is preparation. Students are expected to come to class with ideas and questions about the readings and films. Class participation will count significantly towards the final grade. Since we meet only once a week, after 2 unexcused absences, the participation grade will be deduced (1 point) each time the student misses class. Moreover, students are accountable for all work missed because of an absence.
Oral presentations
Individual oral presentations (10-20 minutes) will be brief and creative reinterpretations of primary and/or secondary sources, and will be scheduled in advance.